Kremlin II: 232 woningen verduurzamen en aansluiten op het warmtenet
Poort6 maakt de woningen in Kremlin II gasloos. Ze krijgen een eigen warmte-unit, nieuwe leidingen en radiatoren en een speciale aansluiting om elektrisch te koken. In juni zijn de werkzaamheden begonnen en er wordt hard gewerkt om de 232 woningen aan te sluiten op het warmtenet.

Een bijzonder project
We hebben al meer dan 500 woningen op het warmtenet aangesloten. En ieder gebouw zit weer anders in elkaar. Dat vraagt steeds om een andere aanpak. Projectconsulent Fiona: “Kremlin II is echt een bijzonder project. Hier vind je meer dan 20 verschillende type woningen onder één dak. Dat maakt het uitdagend, maar ook heel interessant om aan te werken.”
Complimenten
Suzanne woont al 32 jaar met veel plezier in Kremlin II. Door de jaren heen maakte ze meerdere renovaties mee. “Ik ben heel positief over het warmtenet”, vertelt Suzanne. “Ik wilde al langer elektrisch gaan koken. Dus toen Poort6 voorstelde om mijn woning gasloos te maken, stemde ik meteen in. De werkzaamheden heb ik als heel goed ervaren, mijn complimenten! Het waren aardige jongens. We maakten regelmatig een praatje. Ik vond het zelfs een leuke tijd. Heel erg bedankt, ik ben er blij mee.”
Leren en verbeteren
Zoals bij elk groot project was het in de opstartfase wel even zoeken. Werklieden moesten elkaar vinden. En de indeling van de woningen leren kennen. In het begin haalden ze de planning van 5 werkdagen per woning daarom niet. Fiona: “Dat was heel vervelend voor de bewoners. Je wilt voor hen toch het liefste dat alles in één keer goed gaat. En dat ze niet te lang overlast hebben van de werkzaamheden in de woning.”
We doen het samen
Een renovatie vraagt echt iets van bewoners. Dat begrijpen ze goed bij Poort6. "Je moet zelf je kasten leegmaken, alles aan de kant zetten. Dat is veel werk. Bovendien krijg je vreemde mensen over de vloer. De hele woning staat eigenlijk op zijn kop. We zijn dankbaar voor het begrip en geduld van de bewoners”, zegt Fiona. “Goed contact vinden we op zo’n moment belangrijk. Daarom communiceren we zo open mogelijk. En proberen we problemen snel op te lossen.”
Korte lijntjes
Om snel te kunnen handelen als iets niet goed gaat werkt Poort6 intensief samen met de uitvoerder en bewonersconsulent van aannemer Smits Vastgoedzorg. Bewoners zijn altijd welkom in de bouwkeet en kunnen zonder afspraak binnenlopen. Lukt dat niet, dan kunnen bewoners ook bellen. De mensen van Smits Vastgoedzorg komen dan dezelfde dag nog langs.
Snel een oplossing
Zo was bij één bewoner de radiator verkeerd geplaatst. De deur kwam tegen de knop aan. Smits Vastgoedzorg zorgde ervoor dat de knop snel verplaatst werd. Een van de bewoner: “Dikke pluim ook voor Smits Vastgoedzorg. Zij kregen veel problemen voor hun kiezen, maar die hebben ze ook snel weten op te lossen.”
We gaan verder
Fiona: "De werkzaamheden gaan door in de andere woningen van Kremlin II. Met de lessen die we hebben geleerd, kunnen we de volgende woningen nog beter aanpakken. De werkzaamheden zullen daardoor soepeler verlopen. En intussen houden we de lijntjes kort en lossen we problemen snel op."